חרבות ברזל – היבטים הנוגעים להעסקת עובדים

בשל המצב הביטחוני עולות שאלות רבות הנוגעות להעסקת עובדים בעת הלחימה. במבזק זה נתייחס לנקודות עיקריות בהקשר זה, במידה ודרוש לכם מידע מקיף ומפורט יותר אנו מציעים להתעדכן באתר "כל-זכות".

בפתח הדברים נדגיש כי נכון ליום 23 באוקטובר, עדיין מתקיימים דיונים ברשות המסים, בוועדת הכספים ובגופים נוספים וטרם סוכמו כלל ההיבטים הדורשים התייחסות.
אנו נמצאים במעקב יומיומי אחר ההתפתחויות ומשתתפים במפגשים עם לשכת רואי החשבון ומשרד העבודה במטרה לספק לכם את המידע המהימן והמעודכן ביותר.

להלן התייחסותנו לשאלות עיקריות שהופנו אלינו לאחרונה:

הוצאת עובדים לחופשה בתשלום:

  • כאשר לעובד יתרת ימי חופשה חיובית, המעסיק רשאי להוציאו ל"חופשה כפויה" של שבעה ימים לכל היותר וזאת על חשבון מכסת ימי החופשה השנתית של העובד. חופשה שאורכה מעל לשבעה ימים מחייבת הודעה לעובד של שבועיים מראש.
  • עובד שאין לזכותו יתרת ימי חופשה מספקת רשאי להיכנס ל"יתרה שלילית" בכפוף להסכמה מפורשת בין הצדדים.
  • באירועים מסוימים בעבר, עובדים אשר נבצר מהם להגיע לעבודתם בשל הנחיות פיקוד העורף, לרבות מקרים בהם אחד ההורים נאלץ להישאר בביתו בכדי להשגיח על ילדיו שטרם מלאו להם 14 (או ילדים בעלי צרכים מיוחדים שטרם מלאו להם 21) ואשר מסגרותיהם החינוכיות לא פעלו בהנחיית פיקוד העורף, היו זכאים לתשלום שכר בגין ימי היעדרותם, כאשר המעסיק הגיש לרשות המסים בקשה לפיצוי בשל כך. בהקשר זה יודגש כי המנגנון שתואר לעיל מותנה באישור צו הרחבה וחתימה על הסכם קיבוצי  – תהליכים אשר טרם הושלמו נכון למועד כתיבת שורות אלה – ומשכך אין באפשרותנו להתחייב לקיומו של מנגנון זהה או דומה גם במלחמה הנוכחית.
הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת):
  • ככלל, הוצאת עובד לחל"ת ביוזמת המעסיק מותנית בהסכמת העובד, אנו ממליצים בחום לתעד את הדברים בכתב ולהחתים את העובדים על הסכמתם.
  • במקרים מסוימים הוצאת עובדים לחל"ת תתאפשר רק לאחר קבלת היתר ממשרד העבודה (לדוגמא כאשר מדובר בעובדת בהריון, עובד שהיה בחופשת לידה וטרם חלפו 60 יום ממועד חזרתו לעבודה, טיפולי פוריות ומקרים נוספים אחרים).
  • עובדים שהוצאו לחל"ת, שלא ביוזמתם, עשויים להיות זכאים לתשלום דמי אבטלה בכפוף לעמידתם בשאר תנאי הזכאות.
  • ככל שנותרו לזכות העובד ימי חופשה צבורים שטרם נוצלו, הוא לא יהיה זכאי לתשלום עבור ימי האבטלה הראשונים, זאת בהתאם למספר ימי החופשה שנותרו לזכותו לפני שיצא לחל"ת.
  • על המעסיק לשלם את דמי הביטוח הלאומי עבור העובד בשני החודשים הקלנדריים המלאים שבהם העובד נמצא בחל"ת. אם העובד עבד בחלק מחודש מסוים, דמי הביטוח הלאומי ינוכו משכרו באותו חודש. המעסיק רשאי לנכות את הסכומים ששילם מתשלומים עתידיים שמגיעים לעובד.
לפירוט ומידע נוסף באתר כל זכות לחצו כן.

מבזק זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתכנו יעוץ או חוות-דעת.

פלג ושות' רואי חשבון

סניף טבריה:

רחוב אלחדיף 1
טלפון:
04-6721970
04-6721971
04-6721972
פקס:
04-6790348

סניף כפר תבור:

רחוב המייסדים
טלפון:
04-6767983
פקס:
04-6766788

סניף קיסריה

שוהם 11
טלפון:
050-5306156
פקס:
077-7870273